الإمام ناصر محمد اليماني
18 - رمضان - 1435 هـ
15 - 07 - 2014 مـ
۲۴-تیر-۱۳۹۳ه.ش.
01:14 مساءً
( بحسب التقويم الرسمي لأمّ القرى )
ــــــــــــــــــ
فتوای حق امام مهدی منتظر درباره نذر برای روزه


اقتباس المشاركة :
نوشته اصلی توسط alawab
امام گرانقدر و عزیزاز شما متشکریم، چقدر ما آشکارا در گمراهی بودیم و خداوند با بیان بر حق قرآن توسط شما برای ما نور قرار داد.
درمورد مسئله ای که خارج از موضوع است از شما فتوا می خواهم اما دوست داشتم درهمین صفحه مبارک باشد.
بانویی از من درخواست فتوا کرده است.ایشان می گوید زمانی که از پسر خود که دانش آموز دبيرستان است درباره معدل او سوال می کند از معدل او خوشش نمی آید و پیش خود می گوید اگر پسرم فلان معدل را بیاورد و وارد دانشکده طب شود هر دوشنبه و پنج شنبه را روزه خواهم گرفت و به نذر خود در طول هفت سال تحصیل او در رشته پزشکی عمل کرده اما نمی تواند برای تمام عمر به این نذر عمل کند.
چگونه می تواند این نذر را ادا نکند؟ شیوخ فتوا داده اند ده مسکین را طعام بدهد.نکته اینکه او نذر واضح نکرده بلکه با خود قرار گذاشته است وگفته است تا آخر عمر روزهای دوشنبه و پنج‌شنبه را روزه خواهد گرفت.کفاره کامل نکردن این نذر چیست؟

انتهى الاقتباس

بسم الله الرحمن الرحيم، سلام الله عليكم ورحمته وبركاته..
"الأواب منیب" عزیز و گرامی و محترم؛ سؤال تو به طور كامل خارج از موضوع این صفحه است که بدون منظور از جانب شما در اینجا مطرح شد. عزیز من این کار را دیگر تکرار نکن کاش آن را در قسمت سؤالات در صفحه جدیدی می گذاشتی. در هر صورت برای تکریم شما در همین جا جواب می‌دهیم.
سنت کتاب برای گرفتن روزه نذری سه روز است، پس این بانو به اندازه کافی روزه گرفته وبه نذر خود وفا کرده است. اما درباره نذر او برای گرفتن روزه در روزهای دوشنبه و پنجشنبه برای تمام عمر؛ بر اساس سنت نذر برای روزه ایشان ملزم نیست بیش از سه روز روزه بگیرد؛ مانند نذر پدرم امام علی بن ابی طالب و همسر ایشان فاطمة دختر محمدٍ صلّى الله عليهما وآلهم وأسلّم تسليماً که سه روز به نذر روزه داری خود عمل نموده و به خاطر خداوند سه مسکین - مسکین و یتیم و اسیر- را در راه خدا اطعام کردند و همزمان نذر خود را نیز برای قربت به خداوند ادا نمودند.
به این بانو بفرمایید خداوند کسی را بیش از توانش مکلف نمی سازد(لا يكلف الله نفساً إلا وسعها) . خداوند اورا به خاطرعدم وفا به نذرش برای گرفتن روزه در تمام عمر مورد محاسبه قرار نمی‌دهد؛ چون نذر روزه در کتاب خداوند سه روز است و حتی اگر کسی نتواند به نذر سه روزه خود عمل نماید؛ به ازای هر روز؛ غذای یک روز یک مسکین را تامین کند یا آنقدر که مسکین بتواند روزه خود را افطار نماید و خداوند بخشش به مسکینان را بیش از نذر گرفتن روزه دوست دارد. نذر گرفتن روزه برای زمانی است که فرد قادر به انفاق نباشد. چرا که نذر برای انفاق نزد خداوند محبوب‌تر است.
درهرصورت به این بانو بفرمایید روزه دوشنبه و پنجشنبه در طول هفت سال خیلی بیش از احکام جزایی است و بزرگ ترین حکم جزایی برای قاتلی است که قتل غیرعمد مرتکب شده است و آن پرداخت دیه مسلمان به خانواده او و گرفتن دو ماه روزه متوالی است و این بانو خیلی بیش از این روزه گرفته است. اگر روزهای او را جمع بزنیم یعنی هر دوشنبه و پنجشنبه به مدت هفت سال و حساب کنیم ماهی هشت روز روزه گرفته باشد؛ در یک سال معادل تقریبا سه ماه -کمی کمتر- روزه گرفته است. یعنی ایشان در مجموع یک سال کامل و تقریبا هشت ماه هم بیشتر روزه داشته است! چگونه ممکن است یک سال و هشت ماه روزه کفایت روزه نذری را نکند؟! برای او ضرورت ندارد و لازم نیست حتما ده مسکین را اطعام کند مگر اینکه بخواهد بیشتر به قرب خداوند برسد. اما در مورد نذر؛ او به نذر خود وفا کرده و آن را بجا آورده است و خداوند او را مورد محاسبه قرار نمی‌دهد که چرا تمام عمر روزه نگرفته است. تصدیق فرموده خداوند تعالی:
{
لَا تُكَلَّفُ نَفْسٌ إِلَّا وُسْعَهَا ۚ}صدق الله العظيم [البقرة].

وسلام على المرسلين، والحمد لله ربّ العالمين..
أخوكم الإمام المهدي ناصر محمد اليماني

اقتباس المشاركة 151194 من موضوع الفتوى الحقّ من الإمام المهديّ المنتظَر عن نذر الصيام ..

https://mahdialumma.net./showthread.php?p=151180

الإمام ناصر محمد اليماني
18 - رمضان - 1435 هـ
15 - 07 - 2014 مـ
01:14 مساءً
( بحسب التقويم الرسمي لأمّ القرى )
ــــــــــــــــــ


الفتوى الحقّ من الإمام المهديّ المنتظَر عن نذر الصيام ..

اقتباس المشاركة :
ســــؤال:
إمامي الغالي الحبيب ، شكرا لك حبيبي في الله فكم كنا في ضلال مبين فجعل الله لنا نورا من بيانك الحق للقران
طلب فتوى خارج هذا الموضوع ولكنني احببت ان يكون في نفس تلك الصفحة المباركة
طلبت مني فتوى إمرأة قالت انها عندما سألت إبنها الطالب في الثانوية العامة كم ستتحصل من مجموع فأخبرها برقم معين فلم يعجبها وقالت في نفسها اصوم اثنين وخميس ان حصل إبني على مجموع ... يدخله كلية طب
وبالفعل نفذت النذر خلال سبع سنوات الطب غير انها لم تستطيع اكمال النذر باقي الحياة
فبماذا تكفر عن هذا النذر؟ الشيوخ افتوها بإطعام 10 مساكين
ملاحظة هي لم تتلفظ يالنذر بل اسرته في نفسها والقي في روعها انها ستصوم الاثنين والخميس طيلة عمرها
فماهي كفارة عدم اكمال هذا النذر ؟
انتهى الاقتباس
بسم الله الرحمن الرحيم، سلام الله عليكم ورحمته وبركاته..
ويا حبيبي في الله الأوّاب المنيب الكريم المكرّم والمحترم، إنّ سؤالك هذا خروجٌ عن الموضوع برمَّته بغير قصدٍ منك فلا تفعل ذلك مرةً أخرى حبيبي في الله، فلو أنّك وضعته بصفحةٍ جديدةٍ في قسم الأسئلة، وعلى كل حالٍ تكريماً لك سوف نجيب في هذه الصفحة.

فبالنسبة لِسُنَنِ نذر الصيام في الكتاب هي ثلاثة أيامٍ لا غير، فقد كفَّتْ المرأةُ ووفتْ. وأما نذر الصيام طيلة العمر كلّ خميسٍ وإثنين فليست ملزمةً بالوفاء بأكثر من ثلاثة أيّامٍ تطبيقاً لسُنن نذر الصيام، كنذر أبتي الإمام علي بن أبي طالب وزوجته فاطمة بنت محمدٍ صلّى الله عليهم وآلهم وأسلّم تسليماً، فأوفوا بنذر الصيام ثلاثة أيامٍ وأطعموا ثلاثة مساكين؛ مسكيناً ويتيماً وأسيراً لوجه الله مع الوفاء بالنّذر قربةً إلى ربّهم.

فقل لهذه المرأة أنّه لا يكلف الله نفساً إلا وسعها، وعليه فلن يحاسبها على عدم الوفاء بنذر الصيام طيلة العمر لكون نذر الصيام في الكتاب هو ثلاثة أيامٍ، وحتى وإنْ كان لا يطيق الوفاء بنذر صيام ثلاثة أيامٍ فليطعم عن كلّ يومٍ مسكيناً فيعطيه ما يكفيه لقوت يومه أو فطور صومه، وذلك أحبُّ عند الله من صيام النّذر، وإنّما نذر الصيام هو في حالة عدم القدرة على الإنفاق لكون نذر النّفقة هو أحبّ عند الله.

وعلى كل حالٍ فأبلغ المرأة أنّ صيام الإثنين والخميس طيلة سبع سنوات هو أكبر من الأحكام الجزائيّة بكثيرٍ، ومن أكبر الأحكام الجزائيّة للقاتل خطأً بغير تعمدٍ هو ديّة مسلَّمَةٌ إلى أهله وصيام شهرين متتابعين، وهذه المرأة صامت أشهراً كثيرةً، فلو جمعنا صيامها كل يوم إثنين وخميس لمدة سبع سنواتٍ من ثمانية أيامٍ لوجدناها تصوم ما لا يقل عن ثمانية أيام في كل شهرٍ؛ إذاً صيامها في السَّنة بما يعادل ثلاثة أشهرٍ إلا قليلا، إذاً فهي صائمة سنةً كاملةً وفوقها ثمانية أشهرٍ تقريباً! فكيف سنة وثمانية أشهرٍ صيام لا تجزي عن صيام النذر؟ فلا حرج عليها ولا تثريب من إطعام عشرة مساكين إلا أن تشاء أكثر قربة إلى ربّها، وأما النّذر فقد وفّت وكفت فلن يحاسبها الله على صيام العمر. تصديقا لقول الله تعالى: {لَا تُكَلَّفُ نَفْسٌ إِلَّا وُسْعَهَا} صدق الله العظيم [البقرة:286].

وسلامٌ على المرسلين، والحمد لله ربّ العالمين..
أخوكم؛ الإمام المهديّ ناصر محمد اليماني.
______________

اضغط هنا لقراءة البيان المقتبس..