(فەتوای حەق دەربارەی تەڵاق و ئەو حوکم و یاسایانەی پەیوەندیان پێوە هەیە)
- 1 -
ئیمام ناصر محمد یەمانی
25 - 04 - 1430 کۆچی
21 - 04 - 2009 زایینی
02:37 بەیانی
[بۆ بەدواداچوونی بەستەری سەرەکی بەشداری بەیانەکە]
https://mahdialumma.net./showthread.php?p=5703
ــــــــــــــــــ
گرێبەستی هاوسەرگیری دووجارەو تەڵاقیش دووجارە وە تەڵاقیش بوونی نیە تەنها بەجیابوونەوە نەبێت، جیابوونەوەش بوونی نیە لەپێش بەسەرچوونی (عیددە) ماوە دیاریکراوەکە ..
بەناوی اللە ی لەهەموو میهرەبان و بە بەزەییەکان میهرەبانترو بە بەزەییتر، وە دروودو سڵاو لەسەر نێردراوو پێغەمبەرەکان، سوپاس و ستایشیش بۆ اللە ی پەروەردگاری هەموو جیهان..
اللە ی پایەبەرز فەرموویەتی:
{يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذَا طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ فَطَلِّقُوهُنَّ لِعِدَّتِهِنَّ وَأَحْصُوا الْعِدَّةَ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ رَبَّكُمْ ۖ لَا تُخْرِجُوهُنَّ مِن بُيُوتِهِنَّ وَلَا يَخْرُجْنَ إِلَّا أَن يَأْتِينَ بِفَاحِشَةٍ مُّبَيِّنَةٍ ۚ وَتِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ ۚ وَمَن يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ ۚ لَا تَدْرِي لَعَلَّ اللَّهَ يُحْدِثُ بَعْدَ ذَٰلِكَ أَمْرًا ﴿١﴾ فَإِذَا بَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِكُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ فَارِقُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ وَأَشْهِدُوا ذَوَيْ عَدْلٍ مِّنكُمْ وَأَقِيمُوا الشَّهَادَةَ لِلَّهِ ۚ ذَٰلِكُمْ يُوعَظُ بِهِ مَن كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ۚ وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا ﴿٢﴾ وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ ۚ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ۚ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ ۚ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا ﴿٣﴾ وَاللَّائِي يَئِسْنَ مِنَ الْمَحِيضِ مِن نِّسَائِكُمْ إِنِ ارْتَبْتُمْ فَعِدَّتُهُنَّ ثَلَاثَةُ أَشْهُرٍ وَاللَّائِي لَمْ يَحِضْنَ ۚ وَأُولَاتُ الْأَحْمَالِ أَجَلُهُنَّ أَن يَضَعْنَ حَمْلَهُنَّ ۚ وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مِنْ أَمْرِهِ يُسْرًا ﴿٤﴾ ذَٰلِكَ أَمْرُ اللَّهِ أَنزَلَهُ إِلَيْكُمْ ۚ وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يُكَفِّرْ عَنْهُ سَيِّئَاتِهِ وَيُعْظِمْ لَهُ أَجْرًا(5)} صدق الله العظيم [الطلاق].
ئێستاش بۆ بەیانە ڕاست و دروستەکە لەکاتێکدا هەمیشە سورم لەسەر ئەوەی هیچ نەڵێم لەسەر اللە تەنها حەق و ڕاست و دروست نەبێت..
ئەی گەلی موسڵمانان بەڕاستی اللە فەرمانی پێکردوون ئەگەر هاتوو ژنەکانتان تەڵاقدا ئەوا شەرع ڕێگا نادات بەجێبەجێکردنی تەڵاقەکە بە جیابوونەوە تەنها لەدوای بەسەرچوونی ماوەی.تەڵاقەکە نەبێت کە بریتیە لە سێ مانگ جگە لەو ژنە تەڵاقدراوانەی دووگیانن و ئەوانەشی اللە هاوسەرەکانیانی مراندووە، جا هێشتا دەبێت ژنە تەڵاقدراوەکە لەگەڵ مێردەکەی بمێنێتەوە هەتا تەنانەت ئەگەر هەزار جاریش تەڵاقی دابێت جا ئەمە هەر پشتی پێ نابەسترێت تەنها بە جیابوونەوە نەبێت، وە جیابوونەوەکەش جێبەجێ نابێت تەنها لەدوای بەسەرچوونی ماوە دیاریکراوەکەی نەبێت کە بریتیە لە سێ مانگ، وە حەڵاڵیشە بۆی بمێنێتەوە لە ماڵی مێردەکەی هەتا کاتی بەسەرچوونی ماوە دیاریکراوەکە بۆ جێبەجێبوونی تەڵاقەکە بەجیابوونەوە؛ بەو مانایەی ئەو هێشتا هاوسەری خۆیەتی هەتا کاتی بەسەرچوونی ماوە دیاریکراوەکە، وە ماوە دیاریکراوەکەشی سێ مانگە بۆ ئەو هاوسەرانەی سوڕی مانگانە دەبینن (واتە دووگیان نین)، جا هێشتا هەر حەڵاڵە بۆی، خۆ ئەگەر هەردوو هاوسەرەکە ڕێککەوتن و پاشەکشەیان کرد لە تەڵاقەکە بەر لە بەسەرچونی ماوەکە ئەوا بە بەهیچ شێوەیەک بەتەڵاق هەژمار ناکرێت مادام ماوە دیاریکراوەکەی تەواو نەبووە کە بریتیە لە؛
سێ مانگ کەوا بریتیە لە (عیددە) ماوەی دیاریکراوی ئافرەتە تەڵاقدراوەکان و چوار مانگ و دە ڕۆژیش بۆ ئەو ئافرەتانەی اللە هاوسەرەکانیانی مراندوون، وە ئەوانەشی دوو گیانن ماوە دیاریکراوەکە (واتە عیددەکەیان) ئەوەیە تاکو سکەکەیان دادەنێن. وە حەڵاڵیشە بۆ ژنە تەڵاقدراوەکان لە ماڵی هاوسەرەکانیان بمێننەوە جا هێشتا بۆیان حەڵاڵن ئەگەر ویستیان ڕێک بکەونەوە بە پاشەکشەکردن لە تەڵاقەکە پاشان باوەش بەیەکتردا بکەن مادام هێشتا کاتی زانراوی تەڵاقەکە کۆتایی نەهاتووە بۆ هەر یەکێکیان.
وە ڕێگاش نادرێت بە ئافرەتەکە لەماڵی هاوسەرەکەی دەربهێنرێت لەپێش کۆتایی هاتنی کاتی دیاریکراوی تەڵاقەکە وە ڕەواش نیە بۆ ئافرەتان دەربچن؛ بەڵکو لەماڵەکەی دەمێنێتەوە هەتا ئەوکاتەی وادەی دیاریکراوو زانراوی تەڵاقەکە کۆتایی پێدێت، جا ئەو هێشتا لە گرێبەستی هاوسەرگیری مێردەکەیەتی هەتا کاتی بەسەرچوونی ماوە دیاریکراوەکە (عیددەکە)
وە ڕەواش نیەو ڕێگە نادرێت بەزۆر لە ماڵەکەی دەربهێندرێت بەر لە کۆتایی هاتنی کاتی دیاریکراوی تەڵاقەکە بە جیابوونەوە مەگەر تەنها ئەگەر کارێکی داوێنپیسی ئاشکرای ئەنجام دابێت.
جا لە اللە بترسن ئەی گەلی ستەمکارەکان دەربارەی خوشکەکانی ئیمام مەهدی لە ئایینەکەی اللە ئافرەتە موسڵمانە باوەڕدارەکان؛ جا ستەمیان لێمەکەن بەوەی ناچاریان بکەن یەکسەر دەریان بهێنن لە ماڵی مێردەکانیان لەدوای تەڵاقەکەیان، وە ڕەواش نیە بۆ ئافرەتەکان دەربچن بۆ ماڵی کەس و کارەکانیان لەپێش بەسەرچوونی ماوە دیاریکراوەکە (عیددە) کەیان جا بەم شێوەیە سنورەکانی اللە دەبەزێنن وەئەوەی سنورەکانی اللە دەبەزێنێت ئەوا بەڕاستی ستەمی لە خۆی کردووە، بە پشتڕاستکردنەوەی ئەم فەرموودەیەی اللە ی پایەبەرز:
{يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذَا طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ فَطَلِّقُوهُنَّ لِعِدَّتِهِنَّ وَأَحْصُوا الْعِدَّةَ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ رَبَّكُمْ ۖ لَا تُخْرِجُوهُنَّ مِن بُيُوتِهِنَّ وَلَا يَخْرُجْنَ إِلَّا أَن يَأْتِينَ بِفَاحِشَةٍ مُّبَيِّنَةٍ ۚ وَتِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ ۚ وَمَن يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ ۚ لَا تَدْرِي لَعَلَّ اللَّهَ يُحْدِثُ بَعْدَ ذَٰلِكَ أَمْرًا} صدق الله العظيم [الطلاق:1].
وە ئامانجەکەش لە مانەوەیان لە ماڵەکانی خۆیان بۆ ئەوەیە: بەڵکو تووڕە بوونی مێردەکەی نەمێنێت جا پەشیمان بێتەوە لە تەڵاقەکەو پاشەکشە بکات لەپێش هاتنی ماوە دیاریکراوەکەی جا بەڵکو ڕێک بکەونەوەو باوەش بەیەکتردا بکەن جا سۆزو خۆشەویستی و میهرەبانیەکە لەنێوایاندا بگەڕێتەوە بە گەورەتر لەوەی پێشتر، جا ئەمە بریتیە لە حیکمەتەکە لە مانەوەی ئافرەتەکە لەماڵی مێردەکەی جا ڕێگە پێدراو نیە دەربچێت لێی بۆ ماڵی کەس و کارەکەی لەبەرئەوەی ئەوان بەگوناه خۆ بەگەورەزانی دەیانگرێت جا نایگەڕێننەوە بۆلای مێردەکەی هەتا تەنانەت ئەگەر ژن و مێردەکەش لەنێوان یەکتریدا ڕێک بکەون بەگەڕانەوە بۆ لای یەکتری، هەر لەبەرئەوەش اللە فەرمانی پێکردوون وە فەرمانی بە ئافرەتەکانیش کردووە بە مانەوە لە ماڵەکانیان کە بریتیە لە ماڵی مێردەکانیان. بەپشتڕاستکردنەوەی ئەم فەرموودەیەی اللە ی پایەبەرز:
{لَا تُخْرِجُوهُنَّ مِن بُيُوتِهِنَّ وَلَا يَخْرُجْنَ إِلَّا أَن يَأْتِينَ بِفَاحِشَةٍ مُّبَيِّنَةٍ ۚ وَتِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ ۚ وَمَن يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ ۚ لَا تَدْرِي لَعَلَّ اللَّهَ يُحْدِثُ بَعْدَ ذَٰلِكَ أَمْرًا} صدق الله العظيم [الطلاق:1].
وەلەمەشدا حیکمەتەکە تەواو دەبێت لە مانەوەی ئافرەتەکە کە بریتیە لەوەی بەڵکو اللە فەرمانی ڕوودانی شتێک بکات و بارودۆخێک پێش بهێنێت کە بریتیە لەپاشەکشەکردن لە تەڵاقەکە پاشانیش ڕێککەوتنەوەو باوەش بەیەکتردا کردن بەر لەوەی ماوە دیاریکراوەکە تەواو بێت بۆ جێبەجێبوونی تەڵاقەکە لەدوای بەسەرچوونی ماوە زانراوەکە بەجیابوونەوە، جا ئەگەر بێتو ڕێککەوتنەوەو باوەشیان بەیەکتردا کرد بەر لە بەسەرچوونی ماوە زانراوەکە ئەوا ئەمەیان بە تەڵاقی شەرعی هەژمار ناکرێت بەهیچ شێوەیەک بۆ هەمیشەو هەمیشەو هەمیشە تەنها ئەگەر هاتوو ماوە دیاریکراوەکە (عیددەکە) بەسەر بچێت، جا ئەگەر ماوە دیاریکراوەکە بەسەرچوو کە سێ مانگەو ئەوانیش هێشتا ڕێک نەکەوتبوون هەتا تەنانەت ئەگەر یەک ڕۆژیش بەسەرچوو بوو بەسەر ماوە دیاریکراوەکەدا ئەوا لەم کاتەدا چیتر بۆی حەڵاڵ نیە تەنها بە گرێبەستێکی هاوسەرگیری شەرعی تازە نەبێت لەلایەن ئەو سەرپەرشیارەی گرێبەستی مارەییەکەی بەدەستەوەیە، پاشانیش ئەمە بەیەک تەڵاق هەژمار دەکرێت.
وەهەتا تەنانەت ئەگەر بێتو مێردەکە بە هاوسەرەکەی بڵێت تۆ سێ بە سێ تەڵاق دراویت جا ئەوەیان داهێنراوێکە لە ئایینداو اللە هیچ دەسەڵاتێکی زانستی دەربارە دانەبەزاندووەو لەشەرعدا تەنها بەیەک تەڵاق هەژمار دەکرێت وە لەڕووی شەرعیەوە جێبەجێ ناکرێت تەنها ئەگەر بێتو ماوەی دیاریکراوی تەڵاقەکە بەسەربچێت لەکاتێکدا (پیاوەکە) هێشتا سور بێت، جا لەپاش ئەوە لەڕووی شەرعیەوە بەجیابوونەوە جیبەجێ دەکرێت تەنها کاتێک ماوە زانراوەکە کۆتایی بێتو لەپێش ئەمەشدا ڕێککەوتنەوەو باوەش بەیەکدا کردن ڕوونەدات جا لەکاتی بەسەرچوونی ماوەی دیاریکراوی تەڵاقەکە ڕەوایە ئافرەتەکە دەربهێنرێت لەماڵی مێردەکەی و تەڵاقەکەشی بەسەردا جێبەجێ دەبێت بەجیابوونەوە وە ئەمەش بە یەک تەڵاق دان هەژمار دەکرێت بەتەنها.
وە ئەگەر ماوە دیاریکراوەکە (عیددەکە) بەسەرچوو ئافرەتەکەش دەرچوو بۆ ماڵی کەس و کارەکەی لەدوای ئەمەش مێردەکەی ویستی بیگەڕێنێتەوەو ئافرەتەکەش ویستی بگەڕێتەوە لای مێردەکەی ئەوا ئەوکاتە ڕێگە پێدراو نیە بۆ سەرپەرشتیارەکەی ڕێگری بکات لە گرێبەستی مارە بڕین لەنێوانیان مادام ئافرەتەکە ڕازی بووە بەوەی بگەڕێتەوە بۆ گرێبەستی هاوسەرگیری مێردەکەی یەکەم جا ئەو شایستەترو لەپێشترە بۆی لەکەسانی تری جگە لەخۆی، جا با گرێبەستەکەی لەگەڵدا بکات جا دەگەڕێندرێتەوە بۆ لای. بەپشتڕاستکردنەوەی ئەم فەرموودەیەی اللە ی پایەبەرز:
{وَإِذَا طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ فَبَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَلَا تَعْضُلُوهُنَّ أَن يَنكِحْنَ أَزْوَاجَهُنَّ إِذَا تَرَاضَوْا بَيْنَهُم بِالْمَعْرُوفِ} صدق الله العظيم [البقرة:232].
وە هاوسەرگیریش بوونی نیە تەنها بە گرێبەستێکی شەرعی نەبێت لەلایەن ئەو سەرپەرشتیارەی کەوا گرێبەستی مارەییەکەی بەدەستەوەیە کە بریتیە لە سەرپەرشتیارەکەی، وە ڕێگە پێدراویش نیە مارە بکرێت تەنها بە مۆڵەتی سەرپەرشتیارەکەی نەبێت، وە بۆ سەرپەرشتیارەکەش تەنها دوو جار ڕێگەپێدراوە گرێبەستی هاوسەرگیری ئەنجام بدات هەروەکو چۆن تەڵاق دووجارە بەتەنها جا هاوسەرگیری نیە تەنها بەگرێبەست نەبێت، وە گرێبەستەکەش هەڵناوەشێتەوە تەنها بە بەسەرچوونی ماوە دیاریکراوەکە نەبێت، وە کاتێک ماوە دیاریکراوەکەش بەسەرچوو مێردەکەشی ویستی ئافرەتەکە بگەڕێنێتەوە ئەوا با (سەرپەرشتیارەکەی) گرێبەستێکی تازەی بۆ بکات تاکو بیگەڕێنێتەوە لای مێردەکەی، وە کاتێک تەڵاقی سێیەمی داو ماوەی دیاریکراوی تەڵاقەکەش کۆتایی هات کە سێ مانگە پاشان ئەم ماوەیە تێپەڕی کرد ئەوا لەم کاتەدا ئافرەتەکە لەماڵی ئەو کەسە دەردەهێنرێت کەوا مێردەکەی لێیەتی پاشانیش بۆی حەڵاڵ نیە هەتا ئەوکاتەی مێردێکی تر دەکاتەوە، جا ئەگەر بێتو ئەوانیش خۆی و مێردە تازەکەی جیا بوونەوەو ماوە دیاریکراوەکە (عیددە) کەش بەسەرچوو لەماڵەکەش دەرچوو بۆ ماڵی کەس و کارەکەی جا ئەگەر ئەو کاتە مێردە کۆنەکەی ویستی بیگەڕێنێتەوە ئەوا بۆی حەڵاڵ دەبێتەوە لەدوای ئەوەی مێردێکی تری کردەوە بە جێبەجێکردنی گرێبەستێکی شەرعی لەلایەن سەرپەرشتیارەکەی.
لەوەیە یەکێک لەزانایانی ئوممەت بیەوێت بمچڕێنێت جا بڵێت: "لەسەرخۆ لەسەرخۆ اللە ی پایەبەرز فەرموویەتی:
{الطَّلَاقُ مَرَّتَانِ ۖ فَإِمْسَاكٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِيحٌ بِإِحْسَانٍ} صدق الله العظيم [البقرة:229].".
جا لەپاش ئەوە ئیمام مەهدی ناصر محمد یەمانی وەڵامی دەداتەوەو بەحەق فەتوا دەدەم و دەڵێم: اللهم بەڵێ گرێبەستی هاوسەرگیری دووجارە هەروەکو چۆن تەڵاقیش دووجارە وەبەر لەوەی بە ووردی وەڵامی پرسیارەکەت بدەمەوە ئەوا بۆ ئیمام مەهدی ناصر محمد یەمانی پرسیارێک هەیە کە وەڵامەکەیم لەلایەن تۆوە لەسەری دەوێت ئەی شێخی بەڕێز جا فەتوام بۆ بدە: ئایا ئەگەر مێردەکەی بۆ جاری سێیەم تەڵاقیدا ئایا ئەم ئافرەتە ماوەی دیاریکراوی هەیە کەوا بیژمێرن و ماوە دیاریکراوەکەش بە سێ مانگ هەژماربکەن یان حەڵاڵە بۆتان بەمێردی بدەن بۆ ئەو کەسەی بتانەوێت بەر لە بەسەرچوونی (عیددە) ماوە دیاریکراوەکە؟ جا وەڵامەکەتان ئاشکرایە و دەڵێن: "اللهم نەخێر هەتا ئەوکاتەی ماوە دیاریکراوەکە بەسەردەچێت بە سێ مانگ بۆ ئافرەتە تەڵاقدراوەکان". جا لەپاشان پرسیارێکی ترم بۆی هەیە: وە ئایا اللە ڕێگای پێداون بەوەی لە ماڵەکانیان دەریان بهێنن بەر لە بەسەرچوونی ماوە دیاریکراوەکە (عیددە) کەیان کە سێ مانگە بۆ ئافرەتە تەڵاقدراوەکان؟ وەڵامەکە: بەڕاستی اللە دەرهێنانی ئەوی حەرام کردووە بەر لە بەسەرچوونی ماوە دیاریکراوەکەی کە بریتیە لە سێ (مانگ)، جا ئەگەر تەڵاقی سێیەمی دا ئەوا لە ماڵی مێردەکەی دەمێنێتەوە هەتا کاتی بەسەرچوونی ماوە دیاریکراوەکەی کە بریتیە لە سێ مانگ، جا ئەگەر هاتوو سێ مانگەکە بەسەرچوو کە بریتیە لە نەوەد ڕۆژ پاشانیش خۆری ڕۆژی کۆتایی ئاوا بوو لە (نەوەد ڕۆژەکە) جا لە ئاسۆدا ون بوو ئەوا لەم کاتەدا جیابوونەوەکە جێبەجێ دەکرێت بە تەڵاقی سێیەم، جا ئەوکاتە بەهیچ شێوەیەک بۆی حەڵاڵ نیە هەتا ئەوکاتەی مێردێکی تر دەکاتەوە لەبەر ئەوەی گرێبەست دوو جارە نەک سێ؛ ئایا نابینن ئێوە ستەمکارن! جا لە اللە بترسن دەربارەی نزیک و کەس و کارو ژنەکانتان ئەی گەلی موسڵمانان بەڵکو سەرفراز بن.
وە ماوەی دیاریکراویش (عیددە) بوونی نیە بۆ ئەوکەسەی هاوسەرگیری کردووەو مێردەکەی نەهاتۆتە لای کێڵگەکەی واتە (جووت نەبووە لەگەڵیدا) و لەم کاتەشدا بیەوێت تەڵاقی بدات لەکاتێکدا دەستی لێی نەداوە بە جوتبوون لەگەڵیدا جا لێرەدا هیچ ماوەیەکی دیاریکراو (عیددە) بوونی نیە بۆ ئافرەتەکە ئەگەر بێتو تەڵاقیدا بەر لەوەی لەگەڵیدا جوت بێت جا با ڕێز لەئافرەتەکە بگرێت و بە چاکی و شێوەیەکی جوان دەستبەرداری بێت. بەپشتڕاستکردنەوەی ئەم فەرموودەیەی اللە ی پایەبەرز:
{يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نَكَحْتُمُ الْمُؤْمِنَاتِ ثُمَّ طَلَّقْتُمُوهُنَّ مِن قَبْلِ أَن تَمَسُّوهُنَّ فَمَا لَكُمْ عَلَيْهِنَّ مِنْ عِدَّةٍ تَعْتَدُّونَهَا ۖ فَمَتِّعُوهُنَّ وَسَرِّحُوهُنَّ سَرَاحًا جَمِيلًا} صدق الله العظيم [الأحزاب:49].
جا ئەوکاتە نیوەی ئەو مارەییەی پێدەدات کەوا لەسەری ڕێک کەوتوون. بەپشتڕاستکردنەوەی ئەم فەرموودەیەی اللە ی پایەبەرز:
{وَإِن طَلَّقْتُمُوهُنَّ مِن قَبْلِ أَن تَمَسُّوهُنَّ وَقَدْ فَرَضْتُمْ لَهُنَّ فَرِيضَةً فَنِصْفُ مَا فَرَضْتُمْ إِلَّا أَن يَعْفُونَ أَوْ يَعْفُوَ الَّذِي بِيَدِهِ عُقْدَةُ النِّكَاحِ ۚ وَأَن تَعْفُوا أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ} صدق الله العظيم [البقرة:237].
وە اللە ش فێری کردوون بەوەی لێبووردن نزیکترە لە پارێزکاری و لە اللە ترسان مادام هیچ چێژی لێی نەبینیوەو بۆ ئافرەتەکەش لەدوای ئەمە حەڵاڵە هاوسەرگیری بکات ئەگەر تەنانەت ڕاستەوخۆ لەدوای دەرچوونەکەشی بێت لە ماڵی مێردەکەی ئەوا ڕێگە پێدراوو حەڵاڵە بۆ سەرپەرشتیارەکەی گرێبەستێکی تری بۆ بکات لەگەڵ پیاوێکی تر ئەگەر بۆی هاتە پێش و ویستی بیخوازێت ئەمەش بەڕەچاوکردنی نەبوونی حوکمی ماوە دیاریکراوەکە (عیددە) کە.
وە ئەی ئوممەتی ئیسلام من دەتانکەم بەشاهێد بەسەر سەرجەم زانایانی ئوممەت ئەوەی هەر بەرهەڵستیەکی هەبێت لە دەستوری هاوسەرگیری کردن و تەڵاق لە شەرعی ئەو ئیمام مەهدیەی کەوا بریتیە لەخودی شەرعەکەی محمد پێغەمبەری اللە -دروودو سڵاوی اللە لەسەرخۆی و کەس و کارەکەی- ئەوا ڕەوا نیە بۆیان بێدەنگ بن جا با حوکم بکەین بۆ لای کتێبەکەی اللە، وە ئەگەر بەسەریاندا زاڵ نەبم بەشەرعی حەقی لای پەروەردگارەکەیان لە مەحکەمی کتێبەکەی هەتا ئەوکاتەی لە ناخیاندا هیچ سەغڵەتی و بەرهەڵستیەک نابیننەوە لەوەی بڕیارم لەسەرداوە لەنێوانیان بەحەق و بەتەواوی تەسلیمی دەبن یان ئەوەتا کوفر دەکەن بە حوکمەکانی اللە دەربارەی هاوسەرگیری و تەڵاق لە قورئانی گەورە، وەئەگەر بێتو ئامادەش بن و بە مەحکەمی کتێبەکەی اللە بیسەلمێنن بەوەی شەرعەکەی ناصر محمد یەمانی دژو پێچەوانەیە لەگەڵ ئەوەی اللە دایبەزااندووە ئەوا لەم کاتەدا ڕەوانیە بۆ پشتیوانەکانم بەردەوام بن لە شوێنکەوتنم مادام من دەربارەی تەڵاق حوکمم کردبێت بە چەند حوکمێکی دژو پێچەوانە لەگەڵ حوکمە شەرعیەکانی اللە لە کتێبەکەی. هەرچی ئەوەیە ئەگەر بێتو حوکمە حەقەکانی اللە م سەلماند لە مەحکەمی کتێبەکەی اللە پاشانیش ئەوان دانیان بەحەقی لای پەروەردگارەکەیاندا نەناو بەردەوام بوون لە ستەمکردن لە ژنان جا ئەگەر ئەوان لە ئەهلی تەوڕات بوون یان ئینجیل یان قورئان ئەوا ووریایان دەکەمەمەوە بە سزایەکی توندو تیژ لەلایەن اللە وە. بەپشتڕاستکردنەوەی ئەم فەرموودەیەی اللە ی پایەبەرز:
{وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ} صدق الله العظيم [المائدة:47].
{وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ} صدق الله العظيم [المائدة:44].
{وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ} صدق الله العظيم [المائدة:45].
وە دروودو سڵاو لەسەر نێردراوو پێغەمبەرەکان، سوپاس و ستایشیش بۆ اللە ی پەروەردگاری هەموو جیهان..
ئیمام مەهدی ناصر محمد یەمانی.
___________
( الفتوى الحقّ في الطلاق وما يتعلق به من أحكامٍ )
- 1 -
الإمام ناصر محمد اليماني
25 - 04 - 1430 هـ
21 - 04 - 2009 مـ
02:37 صباحاً
ــــــــــــــــــ
العقد مرتان والطلاق مرتان، ولا طلاق إلا بفراقٍ، ولا فراقٌ قبل انقضاء العدة ..
بسم الله الرحمن الرحيم، وسلامٌ على المُرسلين، والحمدُ لله رب العالمين..
قال الله تعالى: {يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذَا طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ فَطَلِّقُوهُنَّ لِعِدَّتِهِنَّ وَأَحْصُوا الْعِدَّةَ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ رَبَّكُمْ ۖ لَا تُخْرِجُوهُنَّ مِن بُيُوتِهِنَّ وَلَا يَخْرُجْنَ إِلَّا أَن يَأْتِينَ بِفَاحِشَةٍ مُّبَيِّنَةٍ ۚ وَتِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ ۚ وَمَن يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ ۚ لَا تَدْرِي لَعَلَّ اللَّهَ يُحْدِثُ بَعْدَ ذَٰلِكَ أَمْرًا ﴿١﴾ فَإِذَا بَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِكُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ فَارِقُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ وَأَشْهِدُوا ذَوَيْ عَدْلٍ مِّنكُمْ وَأَقِيمُوا الشَّهَادَةَ لِلَّهِ ۚ ذَٰلِكُمْ يُوعَظُ بِهِ مَن كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ۚ وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا ﴿٢﴾ وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ ۚ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ۚ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ ۚ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا ﴿٣﴾ وَاللَّائِي يَئِسْنَ مِنَ الْمَحِيضِ مِن نِّسَائِكُمْ إِنِ ارْتَبْتُمْ فَعِدَّتُهُنَّ ثَلَاثَةُ أَشْهُرٍ وَاللَّائِي لَمْ يَحِضْنَ ۚ وَأُولَاتُ الْأَحْمَالِ أَجَلُهُنَّ أَن يَضَعْنَ حَمْلَهُنَّ ۚ وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مِنْ أَمْرِهِ يُسْرًا ﴿٤﴾ ذَٰلِكَ أَمْرُ اللَّهِ أَنزَلَهُ إِلَيْكُمْ ۚ وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يُكَفِّرْ عَنْهُ سَيِّئَاتِهِ وَيُعْظِمْ لَهُ أَجْرًا(5)} صدق الله العظيم [الطلاق].
وإلى البيان الحقّ حقيقٌ لا أقول على الله إلا الحقّ..
يا معشر المُسلمين، لقد أمركم الله إذا طلقتم النساء بأنّهُ لا يعتمد الشرع تطبيقَ الطلاق بالفراق إلا بعد انقضاء أجلِ الطلاق وهي ثلاثة أشهرٍ للمُطلقات غيرِ ذوات الأحمال وغير اللاتي يتوفى الله أزواجهنّ، ولا تزال المُطلقة في رأس زوجها حتى لو طلقها ألفَ طلقةٍ ولا يتمّ اعتماده إلا بالفراق، ولا يتمّ تطبيق الفراق إلا بعد انقضاء أجله وهي ثلاثة أشهر، ويحلُّ لها البقاء في بيت زوجها حتى انقضاء الأجل لتطبيق الطلاق بالفراق؛ بمعنى أنّها لا تزال زوجته حتى انقضاء الأجل، والأجلُ مدته ثلاثة أشهر للحائض غيرِ ذات الأحمال، ولا تزال تحل له، فإذا اتَّفق الزوجان وتراجع عن الطلاق قبل انقضاء الأجل فلا يُحسب الطلاق شيئاً ما لم يأتِ أجلُه؛ ثلاثة أشهر عدة المُطلقات وأربعة أشهرٍ وعشراً للاتي يتوفى الله أزواجهنّ، وأولات الأحمال عدتهن أن يضعن حملهن. ويحل للمُطلقات البقاء في بيوت أزواجهن، فلا يزلن يحلّ لهنّ إذا أرادا الاتفاق بالرجوع عن الطلاق ثم العناق ما لم يأتِ أجل الطلاق المعلوم لكُل منهن.
ولا يجوز إخراجها من بيت زوجها قبل انتهاء أجل الطلاق ولا يجوز لهن الخروج؛ بل البقاء في بيتها حتى يأتي أجل الطلاق المعلوم، فهي لا تزال في عقد زوجها حتى انقضاء العدة ولا يجوز إخراجها من بيتها كرهاً قبل مجيء أجل الطلاق بالفراق إلا أن تأتي بفاحشة مُبيّنة.
فاتقوا الله يا معشر الظالمين لأخوات الإمام المهديّ في دين الله المُسلمات المؤمنات، فلا تظلموهنّ فتخرجوهنّ من بيوت أزواجهنّ فور طلاقهنّ، ولا يجوز لهنّ أن يخرجن إلى بيوت أهلهنّ قبل انقضاء عدتهنّ فتَتَعَدُوا حدود الله ومن يتَعدَّ حدود الله فقد ظلم نفسه. تصديقاً لقول الله تعالى: {يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذَا طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ فَطَلِّقُوهُنَّ لِعِدَّتِهِنَّ وَأَحْصُوا الْعِدَّةَ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ رَبَّكُمْ ۖ لَا تُخْرِجُوهُنَّ مِن بُيُوتِهِنَّ وَلَا يَخْرُجْنَ إِلَّا أَن يَأْتِينَ بِفَاحِشَةٍ مُّبَيِّنَةٍ ۚ وَتِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ ۚ وَمَن يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ ۚ لَا تَدْرِي لَعَلَّ اللَّهَ يُحْدِثُ بَعْدَ ذَٰلِكَ أَمْرًا} صدق الله العظيم [الطلاق:1].
والهدف من بقائهنَّ في بيوتهنَّ: علّه يذهبُ الغضبُ عن زوجها فيندم فيتراجع عن الطلاق قبل مجيء أجله فيتّفقان فيتعانقان فيعود الودُّ والرحمةُ بينهما أعظم من ذي قبل، وتلك هي الحكمة من بقائها في بيت زوجها فلا يجوز لها أن تخرج منه إلى بيت أهلها لأنّهم قد تأخذهم العزّة بالإثم فلا يعيدوها إليه حتى ولو اتّفقا فيما بينهما أي الزوجين للعودة إلى بعضهما، ولذلك أمركم الله وأمرهن بالبقاء في بيوتهن وهي بيوت أزاوجهن. تصديقاً لقول الله تعالى: {لَا تُخْرِجُوهُنَّ مِن بُيُوتِهِنَّ وَلَا يَخْرُجْنَ إِلَّا أَن يَأْتِينَ بِفَاحِشَةٍ مُّبَيِّنَةٍ ۚ وَتِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ ۚ وَمَن يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ ۚ لَا تَدْرِي لَعَلَّ اللَّهَ يُحْدِثُ بَعْدَ ذَٰلِكَ أَمْرًا} صدق الله العظيم [الطلاق:1].
وفي ذلك تكمن الحكمة من بقائها لعلّ الله يحدث بعد ذلك أمراً وهو التراجع عن الطلاق ثمّ الاتفاق والعناق من قبل أن يأتي الأجل لتطبيق الطلاق بعد انقضاء الأجل المعلوم بالفراق، فإذا اتّفقا فتعانقا قبل انقضاء الأجل المعلوم فلا يُحسب ذلك طلاقاً شرعاً ومُطلقاً أبداً أبداً أبداً إلّا إذا انقضى الأجل، فإذا تمّ انقضاء الأجل ثلاثة أشهر ولا يزالا لم يتفقا ولم يتعانقا حتى لو تجاوز يوماً واحداً فلا تحلّ له إلا بعقدٍ شرعي جديدٍ من ولي أمرها الذي بيده عقدة النكاح، ثم يُحسب ذلك طلقةً واحدةً.
وحتى لو قال الزوج لزوجته أنتِ طالق بالثلاث فتلك بدعةٌ ما أنزل الله بها من سُلطان ولا تُحسب شرعاً إلا طلقة واحدة ولا تُطبق شرعاً إلا إذا انقضى أجل الطلاق وهو لا يزال مُصرّاً، ومن ثم تُطبق شرعاً بالفراق إلا إذا جاء الأجل المعلوم ولم يحدث قبل ذلك الاتفاق والعناق فعند انقضاء أجل الطلاق يجوز إخراجها من بيت زوجها ويتمّ تطبيق الطلاق بالفراق وتعتبر طلقةً واحدة فقط.
وإذا انقضت العدّة وأُخرجت إلى بيت أهلها ومن بعد ذلك أراد زوجها أن يسترجعها وهي أرادت أن ترجع لزوجها فلا يجوز لوليّها أن يمتنع عن عقد النكاح بينهما ما دامت رضيت أن ترجع إلى عقد زوجها الأول فهو أولى بها ممن سواه، فليعقد لزوجها فيعيدها إليه. تصديقاً لقول الله تعالى: {وَإِذَا طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ فَبَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَلَا تَعْضُلُوهُنَّ أَن يَنكِحْنَ أَزْوَاجَهُنَّ إِذَا تَرَاضَوْا بَيْنَهُم بِالْمَعْرُوفِ} صدق الله العظيم [البقرة:232].
ولا زواج إلا بعقدٍ شرعيٍّ من وليها الذي بيده عقدة النكاح وهو ولي أمرها، ولا يجوز نكاحها إلا بإذن وليها، ويجوز لوليّها العقد مرّتان فقط كما الطلاق مرتان فقط فلا زواج إلا بعقدٍ، ولا ينحل العقد إلا بانقضاء العدّة، وإذا انقضت العدّة وأراد زوجها أن يرجعها فليعقد له عقداً جديداً ليرجعها إلى زوجها، وإذا طلقها الثالثة وجاء أجل الطلاق ثلاثة أشهر ثم تجاوز فعند ذلك يتمّ إخراجها من بيت من كان زوجها ثم لا تحلّ له حتى تنكح زوجاً آخر، فإن افترقا هي وزوجها الجديد وانقضت العدّة وأُخرجت إلى بيت أهلها فإن أراد أن يسترجعها زوجها الأول فهي تحلّ له بعد أن نكحت زوجاً آخر بتطبيق العقد الشرعي من ولي أمرها.
ولربّما يودّ أحد عُلماء الأمّة أن يُقاطعني فيقول: "مهلاً مهلاً قال الله تعالى: {الطَّلَاقُ مَرَّتَانِ ۖ فَإِمْسَاكٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِيحٌ بِإِحْسَانٍ} صدق الله العظيم [البقرة:229].".
ومن ثمّ يرُد عليه الإمام المهديّ ناصر محمد اليماني وأفتي بالحقّ وأقول: اللهم نعم العقد مرتان كما الطلاق مرتان، وقبل أن أجيب بالتفصيل على سؤالك فإن للإمام المهديّ ناصر محمد اليماني سؤال أريد الإجابة منك عليه يا فضيلة الشيخ المُحترم فأفتني: هل إذا طلقها زوجها للمرة الثالثة فهل لها عدّة تعتدونها وتحصون العدة ثلاثة أشهر أم إنه يحلّ لكم أن تزوجوها لمن شئتم قبل انقضاء العدة؟ ومعروف جوابكم: "اللهم لا حتى تنقضي عدتها ثلاثة أشهر للمُطلقات". ومن ثم أورد له سؤالاً آخر: وهل أجازَ الله لكم أن تخرجوهن من بيوتهن قبل انقضاء عدتهن الثلاثة الأشهر للمُطلقات؟ والجواب: قد حرّم الله إخراجها قبل انقضاء عدتها ثلاثة (الأشهر)، فإذا كانت الطلقة الثالثة فلتبقَ في بيت زوجها حتى انقضاء عدتها الثلاثة الأشهر، فإذا انقضت ثلاثة الأشهر وهي تسعين يوماً ثم غابت شمس آخر يوم في (التسعين يوماً) فتوارت الشمس بالحجاب فعند ذلك يتمّ تطبيق الفراق بالطلقة الثالثة، فلا تحل له أبداً حتى تنكح زوجاً آخر لأنّ العقد مرتان وليس ثلاثاً؛ أفلا ترون أنكم ظالمون! فاتّقوا الله في أرحامكم ونسائِكم يا معشر المُسلمين لعلكم تُفلحون.
ولا عدّة للتي تزوجت ولم يأتِ زوجها حرثه وأراد أن يُطلقها ولم يمسها بالجماع فلا عدّة لها إذا طلقها قبل أن يُجامعها فليُكرمها فيسرحها سراحاً جميلاً. تصديقاً لقول الله تعالى: {يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نَكَحْتُمُ الْمُؤْمِنَاتِ ثُمَّ طَلَّقْتُمُوهُنَّ مِن قَبْلِ أَن تَمَسُّوهُنَّ فَمَا لَكُمْ عَلَيْهِنَّ مِنْ عِدَّةٍ تَعْتَدُّونَهَا ۖ فَمَتِّعُوهُنَّ وَسَرِّحُوهُنَّ سَرَاحًا جَمِيلًا} صدق الله العظيم [الأحزاب:49].
فيؤتيها نصف الفريضة المتفق عليها. تصديقاً لقول الله تعالى: {وَإِن طَلَّقْتُمُوهُنَّ مِن قَبْلِ أَن تَمَسُّوهُنَّ وَقَدْ فَرَضْتُمْ لَهُنَّ فَرِيضَةً فَنِصْفُ مَا فَرَضْتُمْ إِلَّا أَن يَعْفُونَ أَوْ يَعْفُوَ الَّذِي بِيَدِهِ عُقْدَةُ النِّكَاحِ ۚ وَأَن تَعْفُوا أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ} صدق الله العظيم [البقرة:237].
وعلمكم الله أنّ العفو أقرب للتقوى ما دام لم يستمتع بها شيئاً ويحلّ لها الزواج ولو من بعد خروجها من بيت زوجها مُباشرةً يحل لوليها أن يعقد لها على واحدٍ آخر إذا تقدم لها نظراً لعدم وجود حُكم العدّة.
ويا أمّة الإسلام، إنّي أُشهدكم على كافة عُلماء الأمّة من كان له أي اعتراض في دستور الزواج والطلاق في شرع الإمام المهديّ الذي هو ذاته شرع محمد رسول الله -صلّى الله عليه وآله وسلّم- فلا يجوز لهم الصمت فلنحتكم إلى كتاب الله، وإذا لم أُهيّمن عليهم بالشرع الحقّ من ربّهم من مُحكم كتابه حتى لا يجدوا في أنفسهم حرجاً مما قضيت بينهم بالحقّ ويُسلموا تسليماً أو يكفروا بأحكام الله في الزواج والطلاق في القرآن العظيم، وإذا حضروا فأثبَتوا من مُحكم كتاب الله أنّ شرع ناصر محمد اليماني مُخالفٌ لما أنزل الله فعند ذلك لا يجوز لأنصاري الاستمرار في اتّباعي ما دُمتُ حكمتُ بأحكام في الطلاق مُخالفة لأحكام الله الشرعية في الكتاب. وأما إذا أثبتُّ أحكام الله الحقّ في الطلاق من مُحكم كتاب الله ثم لا يعترفون بالحقّ من ربّهم ويستمرون في ظُلم النساء سواء كانوا من أهل التوراة أو الإنجيل أو القرآن فأحذّرهم ببأسٍ من الله شديدٍ. تصديقاً لقول الله تعالى: {وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ} صدق الله العظيم [المائدة:47].
{وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ} صدق الله العظيم [المائدة:44].
{وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ} صدق الله العظيم [المائدة:45].
وسلامٌ على المُرسلين، والحمدُ لله رب العالمين..
الإمام المهدي ناصر مُحمد اليماني.
___________
اضغط هنا لقراءة البيان المقتبس..